Több ezres tömeg ünnepelte Hamiltont
Igencsak emlékezetesre sikerült a 2014-es esztendő a Mercedes számára. A márka mindkét Forma–1-es világbajnoki címet bezsebelte (a konstruktőrit fennállása során először), s ezt egy nagyszabású évzáró show keretén belül ünnepelték meg Stuttgartban. Az eseményen mintegy ötvenezer néző jelent meg, akik Lewis Hamilton és Nico Rosberg mellett a cég 120 éves sporttörténelme 64 meghatározó autójának bemutatóját láthatták a Mercedes-múzeum körül kialakított ideiglenes pályákon. A legrégebbi járgány az 1914-es Grand Prix-autó volt, a legújabb pedig az F1-es W05, mellyel Hamilton pályafutása második világbajnoki címét szerezte meg.
Az angol egyébként most először ült F1-es autóba azóta, hogy Abu-Dzabiban győztesként szelte át a célvonalat. „A rajongók fogadtatása itt, Stuttgartban egyszerűen leírhatatlan volt” – nyilatkozta 2014 bajnoka a rendezvény kapcsán. „Már 2008-ban is itt, a Stars & Cars nézői előtt ünnepelhettem az első bajnoki címemet, de az idei év még azon is túltett. A hangulat fantasztikus volt, és ez méltó lezárása volt ennek a hihetetlen évnek. Sosem hittem volna, hogy ilyen nagy támogatást kapok. Ez a bajnoki cím életem legszebb pillanata volt. A csapat rendkívüli munkát végzett, amiért nagyon hálás is vagyok nekik.”
A Mercedes rendezvényén egyébként más neves személyiségek is tiszteletüket tették, így ott volt a cég korábbi versenyzőjeként Hans Hermann, Stirling Moss, Klaus Ludwig, de feltűntek a világbajnokságot nyert – és a Mercedes által szponzorált – német labdarúgó-válogatott képviselői, a szövetségi kapitány Joachim Löw és a csapat menedzsere, Oilver Bierhoff is. „Nem is lehetett volna csodálatosabb módon lezárni a motorsportos múltunk 120. évét, és az Ezüstnyíl történetének 80. évét, mint ezzel a rendezvénnyel” – fogalmazott a Mercedes sportigazgatója, Toto Wolff. „A Cars & Stars tökéletes módja volt annak, hogy megköszönjük a hosszú szezon során kapott támogatást a szurkolóinknak. Fantasztikus volt jelenlegi és korábbi Ezüstnyilakat látni és hallana a Mercedes-múzeum körül.”
Rekord rekord hátán
A 2014-es év egyébként a rekordok éve is volt a Mercedes számára a Forma–1-ben. A 19-ből 16 versenyt nyertek meg a német autók, ebből 12 kettős siker volt – mindkettő sportági rekord. Ráadásul minden korábbinál több dobogós helyezést is szereztek egy szezonban: 31-et, amivel a Ferrari 2004-es csúcsát szárnyalták túl. A csillagos márka emellett 18 pole pozíciójával a Red Bull 2011-es rekordját is beállította, de miután 12-szer bérelték ki az első rajtsort, a McLaren 1988-as csúcsát is utolérték. S ha mindez még nem lenne elég, 2014-ben valamennyi futam után ott állt a dobogón legalább egy Mercedes-versenyző – ilyet márpedig eddig csak két csapat, a Williams (1993) és a Ferrari (2000, 2001, 2002, 2004) ért el.
Wolff szerint mindez annak eredménye, hogy ők mindenkinél többet ki tudtak hozni az idei szabályváltozásokból. „A csapatban mindenki tudta, milyenek a körülmények. 2013-ban az év második felét ha nem is áldoztuk fel, visszavettünk, hogy már a 2014-es évre készüljünk fel. A motor integrálása a karosszériába nagyon fontos szerepet kapott abban, hogy már az elején jók voltunk” – tekintett vissza évükre Wolff, utalva arra, hogy az ő csapata már az idény legelső tesztjén kiemelkedett a mezőnyből.
„Mi voltunk az elsők, akik már futtatták a motort: múlt év december 24-én először ment az erőforrás a karosszériánkban. Ezzel minden riválisunkat megelőztük. Amikor az első teszten reggel kilenc órakor zöldre váltottak a lámpák, mi máris kimentünk, és megkezdtük a tesztelést. Mások akkor még csak a motort és a karosszériát csavarozták. Ezt az előnyünket aztán egész szezonon át megtartottuk.”
Wolff végül a legutóbbi világbajnoknak, a Red Bullnak is odabökött kicsit. „Nálunk minden arról szól, hogy képviseljük a Mercedest mint márkát. Nálunk minden az autókról szól, ez a mi DNS-ünkbe van kódolva. Mi nem egy energiaitalt reklámozó autót versenyeztetünk. Nálunk minden az autókról szól” – fogalmazott az osztrák.